Datorköp

Jag och Tina har bestämt oss för att köpa en ny dator inom kort. Om det var en djungel att köpa LCD-tv så är det knappast lättare att plocka ihop en dator kan jag lova men den här gången tänker jag inte grubbla i 1,5 år.

Den 22 April kommer företaget Intel sänka priserna på sina grymma Core 2 Duo-processorer så vi väntar tills nästa vecka med att beställa hur som helst. Har fått tips på att köpa datorn hos shg.biz ifrån Danmark och de verkar ha bra priser så det blir nog så.

Så här ser mitt paket ut i nuläget:

Datorlåda: Antec Solo
Moderkort: Asus P5B Deluxe/Wifi-AP
Processor: Intel Core 2 Duo E6600
Ram-minne: Kingston 2x1024 MB, PC 5400
Grafikkort: GeForce 8800 GTS
Ljudkort: Creative Soundblaster X-Fi Xtreme Music
Hårdisk: Samsung Spinpoint, 500 GB, 7200 rpm
CD/DVD Rom/Brännare: Samsung
Nätaggregat: Corsair Powersupply 520 W, 120 mm fläkt
Fläktar: 2 st Papst 92x92 mm Low Noise

Här ser man hela inköpslistan med specifikationer >>

Har lite funderingar på att köpa en snabbare Western Digital Hårddisk på 74 GB för operativsystemet och kompletera med en 300 Gigs men det blir lite dyrare. Grafikkortet är kanske i dyraste laget och mest för de som spelar mycket vilket jag inte gör. Fast samtidigt är det flera som har tipsat om att det är bra att ha om jag vill utnyttja datorn till att kolla på högupplösta filmer mm på min LCD. Dessutom klarar kortet av framtida spel vilket är bra om jag nu kommer igång med spelandet igen nån gång :)

Har inte heller bestämt mig ännu om vi ska köra Windows Vista eller fortsätta med XP. Har fått rådet från några duktiga killar på forum att köra XP lite till men vi får se.

Salle, Roffe, Perra eller någon annan har kanske någon synpunkt på detta paket?

6 Kommentarer - Skriv gärna!:

Anonym sa...

visst har jag synpunkter..."Jag är avis" :)

Jag får kolla lite närmare senare..måste tillbaka och jobba så norrmännen får sin olja ...cya

Alexander sa...

Exakt, blir alltid avis när det luktar new hardware :-)

Men inte så mycket att säga om det där. Min tanke brukar vara att som sagt ligga lite "efter" då det kommer nya prylar i rasande tempo. Då behöver man inte gråta blod om man märker att man köpt något med för "lite" kräm i och måste köpa nytt.

Har också varit sugen på WD raptor diskarna, men om jag väntar 15s eller 10 på att den ska starta upp kan jag ta, huvudsaken e att den e tyst (samsung?).

Vet inte vad en duo 6600 kostar, annars kan man ju köra AM2 och en 6000+ för typ 200 dollars.

Men som sagt, man vill ju ha lite tid att äta godis i soffan också - så man kan kan ju inte klura på sånt här forever :-)

O Herr Olsson, du verkar bo på nätet o alla dess forum så du har nog bäst koll själv - så bara att fälla ner pungen o landa :-)

Jack71 sa...

Roffe/
Hoppas du har det bra där i oljelandet och ge fan i att jaga knubbsälar ;)

Salle/
Nä det var några som tyckte man skulle vänta på ATI´s nya graffekort med HDMI men precis som med tv så kan man inte alltid vänta på det senaste o det är ju lite bättre att köpa typ det näst nyaste som du skriver.

Samsung ska vara väldigt tyst så det blir nog en sådan.

Duo 6600 kostar typ 2800 kr men ska ju sänkas till ca 2000 kr från o med söndag enligt rykten.

Jaja jag återkommer o berättar om jag blev nöjd eller inte senare :)

Anonym sa...

Ja, jag är också avis... om du lyckas få er dator tystare än min. Huvudvärk är bara förnamnet av att sitta o jobba framför den. Verkar ju vara bra priser på den sidan med!

Alexander sa...

Någon kommenterade att liknande minnen som du har beställt var problem för det där moderkortet?
Kolla in kommentarerna på komplett för ditt moderkort (länken du postat själv).

Inte en jä.. aning själv dock.

Jack71 sa...

Linda//
Ja det är viktigt med en tyst dator så därför lägger jag lite extra pengar på fläktar och hoppas det ska bli bra. Min nuvarande är väldigt tyst o det är sååå skönt för den förra datorn fick mig att tro att jag var mitt i en orkan eller nåt...

Salle//
Ja jag såg också det där med minnesproblemet till det moderkortet och har fått tips om att lägga till 150 kr till ett annat Asus-kort som verkar djäkligt bra måste jag säga men budgeten spricker. Tur processorn har sjunkit i pris 700 kr på 10 dagar nu :)