Buster

Det här inlägget handlar om serietidningen Buster som förgyllde min ungdom från slutet av 70-talet tills nån gång runt 1988 när jag jag av någon anledning slutade läsa tidningen? Vilka härliga minnen! Underbara sportserier som Fotbollsfantasten, Greppet Direkt, Kom igen Stefan, Knockout Charlie, Bullen, Nicke, Dick Skyttekungen, Spökliraren, IFK Trumslagaren, Kid Cox med flera.

Några klassiska Buster-ögonblick:

  • Terry värvas till storlaget Kingsbay i serien Bröderna Marks
  • Edward och Jorma blir proffs i Everton
  • Waller och Swate spelar med Barnes United
  • Chris och Jack hånglar i serien IFK Trumslagaren
  • Gordon Stewart dör i en flygplansolycka i serien Arvtagaren
  • Dynamite Danny möter Al Sharkie i tungviktsfight

Gör gärna min snabbt ihopsnickrade Buster-Quiz >> där ni får välja om ni vill svara på tre poäng eller gå ner till två poängsnivån mm. OBS! Man får inte läsa kommentarerna först och göra Quizen sen utan börja med Quizen först tack :)

Vilken serie tyckte ni var bäst? Vad hade ni på quizen? Busterminnen? Det är väl inte bara jag, Bodare och Persson som har minnen gissar jag :)

14 Kommentarer - Skriv gärna!:

Anonym sa...

Mycket kul, vilken nostalgi!

Jag hade 10/18, kunde inte mc-serien, har redan glömt namnet på den. Spikade Galna Annie. Tvingades ta en ledtråd till på BjörnBacke, fanns ju fler som hade svårt att platsa på slutet..skulle gärna sett fler frågor, mycket kul!!

När Gordon dog grät jag en skvätt om jag minns rätt..

Hinner inte skriva mer nu.

Jack71 sa...

Ja Gordons död var ju lite sorgligare än andra buster-hemskheter som att Tommy Barnes fick skriva "jag ska inte prata på lektionen" 500 gånger på tavlan istället för att träna fotboll.

5 av mina favoriter:

1. Åshöjden
2. Kom igen Stefan
3. Bröderna Marks
4. IFK Trumslagaren
5. Fyndet från Argentina

Anonym sa...

På tok för svårt för en sporadisk läsare av Buster... Galna Annie visste jag ju vem det var men kom inte på namnet...

Anonym sa...

frågorna var för svåra för mig jag har väldigt dåligt minne när det gäller buster
favoriter:
1.Dynamite-Danny
2.Jonny Puma
3.Åshöjden
4.Greppet Direkt
5.Kom igen Stefan

Anonym sa...

Greppet direkt och Arvtagaren var det samma eller var Arvtagaren sonen som tog över eller är jag bara helt offside??? Det var i.a.f. mina favosar. Följt av Bullen, Super Mac o Åshöjden.

Anonym sa...

Greppet direkt handlade om målvakten Gordon Stewart och serien Arvtagaren handlade om sonen Rick Stewart. Båda förmodligen de bästa målvakter som skådats i Universum :)

Extra frågor: Vad hette den tuffe managern som både far och son hade?

o vad hette lagen de spelade i?

Anonym sa...

Nicke Nixon ! Haha ett klassiskt namn på forumet i Buster. Han hatade all damfotboll och dissade folk till höger och vänster..

Dom spelade i Tynefield City, har för mig att Rick började i Tynefield United och bytte sen lag. Tränarens namn är svårare. Tror det var John Turnbull eller liknande.

Extra-extra-frågor:

Vad hette Edwards rutinerade kedjekompis i Everton?

Vad hetter Super-Macs får?

Vad hette "Spöket" I Spökliraren?

Först med rätt svar (eller flest rätt) vinner en Buster-keps anno´85..

Jack71 sa...

Ja det var kanske lite svåra frågor :) Barry King hette killen som tävlade i motorcykel för att få ihop pengar till broderns operation.

Den tuffe hårde managern för Tynifield City och senare United hette Jimmy Rockwell! :) Trodde Persson skulle kunna den...

BODARES FRÅGOR:

Hmm Edwards forwardskollega minns jag till utseendet men inte namnet. Ben var väl ass tränaren..? Hmm Set eller nåt kanske?

Spöket hette väl Andy har jag för mig o killen Mel va?

Fåret gissar jag att det hette Dolly.

NY FRÅGOR:

Pratade med Nisse nyss om vi kom in på en serie om en mörkhyad kille som tävlade i friidrott. Namnet?

Vad hette han som kallades Duvfantasten?

Vad heter Tommy Barnes bästis som även var plugghäst och började med att stå i mål för att sen spela ute?

Anonym sa...

Va fan, gjorde ni inget annat än läste serie-tidningar när ni var ung?
Super-överkurs för mig det här, det enda jag hade koll på var 100-klubben....

Anonym sa...

Perra/
Jaha så medans jag som blyg tonåring läste Buster så var du ute och raggade brudar!!! ;)

Anonym sa...

Jag har inte slutat läsa Buster än... #rodnar#

Anonym sa...

Tommy Barnes bästis hette Ginger men de andra två frågorna kan jag inte

Anonym sa...

Ja Ginger känner jag igen från min umgdom åxå! GINGER LYNN

Jack71 sa...

Ha ha,, anade att du kände till henne Pelle!!! och Amber :)