Inför Premier League

Imorgon startar äntligen Premier League vilket för många av oss fotbollsälskare är det enda skälet till att man ibland längtar till höst/vinter.

Här nedan kommer några av mina synpunkter och tips inför årets säsong.

1. Manchester United
Imponerade stort ifjol och med tanke på hur de har värvat kommer laget knappast bli sämre. Tevez, Nani och Hargreaves förstärker truppen rejält och jag såg att Unibet gav 2 ggr pengarna på vilket lag som gör mest i ligan. "Scummen" är nog ett ganska säkert spel där gissar jag *tyvärr*

2. Chelsea
Har förstärkt med deras mått sparsamt men klokt. Nu har man sett till att laget inte är lika känsliga för skador på exempelvis Terry och just mittförsvaret ser äckligt svårforcerat ut. Malouda kommer förmodligen göra bra ifrån sig på vänsterkanten och framåt har man ju Drogba som var grym ifjol. Ska Chelsea ta hem ligan måste någon av Kalou, Pizarro eller Shevchenko lyckas bredvid Drogba och dessutom måste laget klara den svåra perioden när Afrikanska mästerskapen spelas efter jul då man får klara sig utan några nyckelspelare.

3. Liverpool
Mitt kära Liverpool har verkligen förstärkt laget till denna säsong men ändå inte precis som jag hade hoppats. Framåt ser det mycket bättre ut i och med nyförvärven Torres och Voronin liksom Ajax-talangen Ryan Babel som kan spela både till vänster på mittfältet och framåt. Mittfältet ser starkare ut i år men fortfarande är vänsterkanten ett stort frågetecken! Kommer Babel eller evigt skadade Harry Kewell att lyckas där? Här hade jag velat se någon större värvning av Liverpool även om Babel är ett spännande namn. Ett annat frågetecken är vänsterbackspositionen där spelare som Riise, Arbeloa och Aurellio enligt mig inte håller klassen för ett lag som vill utmana om ligatiteln.

Ska Liverpool verkligen utmana Man United och Chelsea måste bortaspelet förbättras kraftigt! Här tycker jag Rafa Benitez har ett stort ansvar att se till så att laget inte fegar för mycket på bortaplan som ofta var fallet ifjol! Enligt Benitez ska Steven Gerrard få spela mer centralt denna säsong vilket jag tackar för och jag hoppas verkligen Liverpool kan anfalla med lite mer folk och förbättra sin offensiv för då kan jag acceptera en tredjeplats i ligan utan att gnälla allt för mycket. (Mer om Liverpools trupp i senare blogginlägg)

4. Arsenal
Känns väldigt trist och förutsägbart att tippa de fyra stora så här men även om det är lite populärt att tippa Arsenal som flopp så tror jag laget minst kommer fyra i ligan. Jag har stor respekt för Wenger som tränare och även om förlusten av Henry måste kännas blytung så har Arsenal massor av duktiga talanger i laget. Ifjol när Henry var skadad spelade laget ändå en bra fotboll och skapade mer målchanser under en match än vad vissa lag skapar på en hel säsong men det brast i målskyttet. Kan Robin Van Persie eller Da Silva vara lyckosamma med målskyttet tror jag laget kan slåss med Liverpool om tredjeplatsen.

Plats 5-8
Ja snacka om att det kommer bli ett getingbo i mitten av ligan. Tottenham ser som vanligt intressanta ut på förhand och med de anfallsspelarna de har i laget kan de bara inte undvika att komma top 6 tycker man. Newcastle har också ett intressant lag på papperet men stort frågetecken för backlinjen och om M Owen kan komma tillbaka skadefri och hitta formen? Everton, West Ham och Bolton är väl andra lag som kommer slåss om dessa placeringar. Svenskgänget Manchester City då? Ja jag tycker de är svåra att analysera. Många många värvningar men jag gissar nog att de kommer hamna runt 8-11 plats i ligan.

Bottenstriden
Här är jag väldigt dåligt insatt men Sunderland, Derby och Wigan ligger nog risigt till liksom Fullham.

Skytteligan: 1.Drogba 2.Tevez 3.Obafemi Martins
FA Cupen: Liverpool
Först att bli sparkad: Sammy Lee, Bolton
Snackis: Svennis förstås. Han kommer kritiseras, hyllas, buas ut på bortaplaner, sätta på gamle drottningen Elisabeth och vara inblandad i massa andra skriverier förstås!

Nu vore det ju förstås roligt om några av mina fotbollsintresserade kompisar kommer med lite synpunkter och egna tips om årets säsong!

14 Kommentarer - Skriv gärna!:

Anonym sa...

Såhär slutar det i toppen i PL iår!
1. Arsenal
Har defenetivt inte sämre lag än förra säsongen, tycker det ser mycket intressant ut för wengers boys, klarar dom sig från skador då tror jag dom kniper första platsen.

2.Manchester United
Har nog aldrig haft bättre trupp än iår nånsin ! Men alltid svårt å försvara en titel, därför tippar jag dom 2:a, kommer göra mest måpl i ligan tror jag!

3. Liverpool
Pool har ett klart bättre material iår än på länge, sett dom ett par matcher på försäsongen här å det har sett riktigt bra ut,så jag tror dom kniper 3:e platsen.

4.Chelsea
Ser svagare ut än på länge tycker jag, å dom får nöja sig med en för dom oacceptabel 4:e plats iår, spelar enligt mig en riktigt tråkig fotboll allt som oftast,riktigt gnetigt, å det kommer straffa sig iår om inte schevva får ett sista ryck i karriären å stänker in 30 baljor. iår :)

UR ÅKER: Sunderland med dunder å brak, sen e det mer ovisst vilka som följer med dom ner en div.

Skyttekung: Kommer Rooney eller R.V. Persie bli.

Anonym sa...

Facit! Skriv ut och spara...

1. Manchester United
Inget snack! Bästa, bredaste och spelskickligaste truppen på år och dag. Enda hotet: Champions Leauge och skada på Van der Sar.

2. Liverpool
Nu är det dax. Måste börja vinna Reading och Wigan borta i 3 plusgrader och isvindar. Orosmoment? Ja det är väl att spankorer av tradition har svårt att smälta in. Ska Fernando Torres lyckas där namnen Morientes misslyckades?

3. Chelsea
En besvikelse för oljeryssen såklart, men det vägs upp av finalplats i Champions Leauge mot Barca. Förlust där och Mourinho blir ny kapten för Portugal efter EM.

4. Arsenal
Trist tippat, jag vet, men va fan dom fyra ÄR ju bara så mycket bättre än övriga lag. Får en bra start och leder ligen ett tag in på hösten, sen kommer skadorna på nyckelspelarna och truppen visar sin svaghet; svag bänk.

5. Tottenham
6. Aston Villa
7. Blackburn
8. Newcastle
9. Manchester City (succe´)
10.Everton
11.Fulham
12.West Ham (dålig backlinje)
13.Middlesbrough
14.Sunderland
15.Portsmouth
16.Bolton (Chippen bänkas...)
17.Birmingham
-----------------
18.Wigan
19.Reading
20.Derby

Föst att få sparken: Sammy Lee (Bolton)

Skyttekung: Drogba

Bäste svensk: Isaksson

Fa-Cupen: Liverpool-Chelsea 1-0 (RIISE, frispark 27:e minuten)

Champions Leauge: Barca-Chelsea 2-1
(Messi, Iniesta och Ballack målar)

Mvp: Christiano Ronaldo

Årets puma: Nora Strandberg C+

Over and out!

Anonym sa...

1. Man U
Förra året visade dom vad dom går för, och detsamma blir det i år. Med spelare som Ronaldo, Rooney och nya Hargraeves blir dom svårslagna. Se även upp för Nani. Gamle rödnäsan vet vad har gör. Jag blir förvånad om inte ManU tar hem PL titeln i år igen

2. Liverpool
Ett lag som kryper närmare och närmare en PL titel. Benitez kan ibland spela tråkig fotboll, men i år ser det bra ut framåt, vilket öppnar för en roligare fotboll, förhoppningsvis. Torres och Babel ska bli kul och se. Denna säsong får dom nöja sig med en andra plats.

3. Chelsea
Ett lag jag tokhatar men dom är förstås ett topplag ändå, tyvärr. Morinho spyr galla över dom övriga lagen som vanligt. Skyller på skador fast han har en sån bred trupp. Men dom får nöja sig med en tredje plats denna säsong. Drogba, Lampard håller världsklass. Nya Malouda blir nog oerhört viktig för dom.

4. Arsenal
Lira boll kan dessa smågrabbar göra utan problem. Dom är nog ett av världens bästa lag på att trilla boll mellan varandra. Men sen ska även bollen in i mål. Henry borta likaså Freddie..tungt. Men Van Persie och Adebayor hoppas jag kan ta över målfabrikationen. Se upp för da Silva..The man in the box.

Derby och Birmingham har inte mycket att komma med, dom åker ur.

Skyttekung: Rooney, Drogba

Bäste svensk: Ljungberg

Årets mål: Van Persie

Årets julgransfot: Olof Mellberg

Årets självmål: Van de Sar

Årets tunnel: Hleb på Giggs

Mest skvaller: Svennis

Argaste coachen: Roy Keane

Årets Out of the closet: Ronaldo

Mest filmningar: Drogba

Årets tabbe: Jens Lehmann

FA Cupen: Man C - Chelsea. 1-0, Petrov

Anonym sa...

1.Man United 2.Chelsea 3.Liverpool
4.Arsenal 5.Tottenham. 6.Newcastle
det var ju inget roligt tips men det är vad jag tror, united blir grymma verkar det som otroligt bred trupp, chelsea kommer bli grymt bra bakåt igen nu när dom värvar alex ,ben haim...men blir tvåa , pool blir som vanligt det är 3poängare som gäller i serien och inte gnet spel som i champions league arsenal kommer säkert sppela fantaskisk fotboll som vanligt men tappar när skadorna kommer och blir fyra

Skyttekung:Van Persie-var ganska självisk redan förut och nu slipper han ilskna blickar från Henry..bara att skjuta!

äntligen börjar det!!!!

Anonym sa...

Ääh va fan, jag tror PL blir mycket jämnare än någonsin i år.
Så här slutar det:

1. Liverpool
Vinner ligan på bättre målskillnad än ManU. Peter Crouch sätter allt i år och vinner skytteligan.

2. Manchester United

3. Arsenal

4. WestHam

5. Chelsea

6. Newcastle

7. Tottenham

....

Anonym sa...

Årets Puma: Nora Strandberg... Kommer du ihåg Bodare när hon spatserade förbi Brassarnas bänk på Råsunda och 20 brassar fick svåra nackskador efteråt ;)

Anonym sa...

...även jag har sviter efter att den lilla gasellen spatserade förbi... ;-)

Jack71 sa...

Ha ha, gasellen!!! :) Kan tänka mig Pelle stirrande som ett lejon på savannen eller var alltså Ronaldinho värre?

Roffe fick rätt om årets tavla = Lehman redan i första matchen! Grattis kanske är fel ord till en Arsenalare ;)

Anonym sa...

Tur att det inte är så spännande matcher nästa söndag när jag har fått min digitalbox m Canal+ och själv är i Allingsås på dop #(

Jack71 sa...

O just den dagen också!!! men dop är ju verkligen jätteroligt så du kommer nog inte gräma dig det minsta din stackare ;)

Anonym sa...

Självklart fick man rätt på att Lehmann skulle göra en tabbe. Dock kom den väldigt tidigt på säsongen...

Everybody can prepare for another one from the Good old Lehmann...

Anonym sa...

...kan någon gå in och översätta det där utifall Jonny skulle få för sig att läsa denna tråd...

;-)

Anonym sa...

Jonny har nog fullt upp med att byta blöjor eller träna på golfsvingen efter att ha sett bröderna på sportnytt ikväll som slog driver minst 350 meter :)

Anonym sa...

Ska väl tippa lite jag åxå då!

1. United vinner dubbeln i år! och då menar jag den viktiga dubbeln, P League & Ch Leauge. I FA cupen åker de ut mot Pool på ett långskott av Fiise i typ kvarten. Ligacupen får deras youth squad stryk av Scunthorpe på en lerig åker dit inga TV- kameror hittar... Rooney hade fått priset som årets spelare om han inte gjort illa sig så då blir det väl C.Ronaldo. Saha är frisk o hett i ca 2 månader o hinner spela 17 matcher/11mål/säs07-08. Teves vinner interna på 14.

2. Chelskiis placering! De kommer att leda rätt stort ett tag innan halva truppen försvinner till Afrika för att spela Savann mästerskapen! Vinner Ligacupen mot Pool i finalen, Semi i Ch League, Malouda årets nykomling/(spelare i Chelskii).

3. Pool! Vinner FA cupen, Kvarts i Champ L, final förlust Ligacupen (lr vad f.. den nu heter?) Gerrard bäst i laget som vanligt, Torres vinner interna skyttet på 15 balljor.

4. Arsenal! Ja även jag är skit tråkig. Men de kommer förmodligen spela den roligaste fotbollen utan att kunna göra tillräckligt m mål för att kunna komma bättre till. Van Percyyyy! o Fabregas växer ut till några av d riktig stora o Walcott riskerar fortkörningsböter ute på höger flyen.

5-10. Newcastle, Spurs, Villa, Everton, Boro etc. efter att sett Man Citys första så tror jag de kan vara m & kämpa om en plats där omkring..

10-15. Bolton, Fulham, Blackburn, Pompey & B-ham.

16. Reading
17. West Ham. Trots att Gudhjonsen ommer dit o gör lite mål. Ljungberg gör reklam för tvättmedel istället för kallingar eftersom han mest ligger på gräset o blir skitig när han e med.
---------------------------------
18. Sunderland
19. Wigan
20. Derby

Årets:

Puma - Nora Strandberg C+ (inget snack Bodare!

Skönast att slippa i PL - A Robben (hoppas hoppas hoppas) sälj hem han till Holland istället för att förstöra Primera.

Skyttekung - Roland Bianchi ManC(liten skräll va! 22 strutar.

vice skyttekung - A Johnson Eveton, 21 pytts.