Nyckeln till Frihet

Igår kväll visades filmen Nyckeln till Frihet (The Shawshank Redemtion ) på SVT och jag hoppas ni som ej hade sett den såg den igår. Filmen handlar om den framgångsrike bankmannen Andy Dufresne (Tim Robbins) som döms för mord när hans fru hittas skjuten tillsammans med sin älskare. Straffet blir livstid på skräckfängelset Shawshank där större delen av filmen utspelas. Handlingen om Andy berättas av stundtals av medfången "Red" (Morgan Freeman) som välförtjänt blev oscarsnominerad för rollen.

Mitt omdöme
Den här filmen är enligt mig helt klart en av de absolut bästa filmerna jag sett. Filmen rankas ju också som nummer två på IMDB 250 Topplista. En scen som är särskilt stark är ju när gamle "Brooks" som suttit i fängelset hela livet inte klarar av livet utanför och när "Red" läser upp självmordsbrevet han skickade till grabbarna inne i fängelset.

En sorglig men fantastiskt bra film som jag även har på Dvd om någon skulle vilja låna. Den påminner en del om "Den gröna milen" vilket inte är så konstigt eftersom båda bygger på underbara berättelser av Stephen King.

Morgan Freeman är för övrigt en av mina favoritskådespelare och jag förstår varför de låter honom vara en "berättare" i filmen precis som han varit i Seven, Million Dollar Baby för att nämna två andra bra filmer.

2 Kommentarer - Skriv gärna!:

Anonym sa...

Bra film och ett bra litet inlägg av dig Mattias! Fint skrivet!

I morgon rattar vi in Eurosport för lottningen av Champions Leauge! Spännande!

Anonym sa...

tack mörsil! du vet ju hur den där instängdheten kan kännas när du bodde granne med kusen o skrek nätterna lång :)