Firefox Tillägg

Det som gör webbläsaren Firefox så speciell är alla Tillägg - Extensions man enkelt kan ladda ned. Här nedan kommer jag lista några av dem som jag tycker är mest användbara. Ni andra Firefoxanvändare får gärna kommentera eller fylla på listan om jag glömt något bra tillägg.

Customize Google
Ta bort reklamen, anpassa och förbättra sökningar på Google mm. *suveränt*

All-In-One-Geastures
Jag har inställt så när jag drar musen åt vänster med högerknappen intryckt är det samma sak som att klicka på bakåt knappen. Högerdra uppåt = längst upp på webbsidan mm.

IE view, IE tab
Perfekt om man vill öppna någon webbsida med Internet Explorer

Adblock/Nuke anything enhanced
Båda tilläggen tar bort reklam och annat oönskat från webbsidorna på lite olika sätt. Ser jag irriterande blinkande reklamrutor på Aftonbladet så högerklickar jag bara och väljer Remove.

Svensk ordlista
I nyaste Firefox kan man ladda ner tillägget med svensk ordlista som fungerar liknande den i Word.

Videodownloader
Har varit problem med vissa versioner men nu ska den fungera och med denna kan man spara videos från sajter som YouTube på sin dator

Gmail File Space
Har inte provat ännu men funktionen är att man använder det för att enklare kunna lagra filer på Gmail som en hårddisk.

Foxy Tunes
Sköter dina mediaspelare via statusfältet

Greasemonkey
Med detta tillägg kan man lägga till egna script som förbättrar surfandet. Ett exempel är att slippa klicka sig fram via mellansajter för att se sånt som folk länkar till på Flashback.

Stumble Upon
Gillar du att surfa på Internet och vill upptäcka nya sajter så rekommenderas Stumble Upon. Här kan du slumpmässigt hitta rekommenderade sajter inom alla möjliga områden eller så fyller du i dina intresseområden och hittar nya guldkorn på nätet inom de kategorierna. Rekommenderas ej för dig som tycker att du redan surfar för mycket ;)

Ja det här var bara några av alla tillägg jag har och man blir förvånad över hur många smarta tillägg det finns. Tillägg till Firefox hittar ni bland annat här >>

1 Kommentarer - Skriv gärna!:

Anonym sa...

Fasterfox - snabbar upp nedladdningen av webbsidor

Forecastfox - väderprognoser i firefox

Noscript - justera vilka sajter som ska få köra script på din dator