Firefox vs Internet Explorer

Sedan något år tillbaka använder jag webbläsaren Firefox istället för Internet Explorer när jag surfar på Internet. I dagarna kommer Microsoft släppa en ny version av Internet Explorer 7 som säkert är kraftigt förbättrad och innehåller många finesser som Firefox redan har. För mig känns det ändå nästan otänkbart att byta bort Firefox nu när jag upptäckt hur mycket man kan greja och trixa med webbläsaren för att förbättra och göra surfandet roligare.

Vet att de flesta av mina vänner inte orkar ägna en sekund åt sånt här trots att de använder Internet dagligen men här är några skäl till att prova Firefox enligt mig:

- Säkerheten är bättre än i Internet Explorer
- Surfa med "flikar" istället för att öppna nya fönster *suveränt*
- Söka på sidan du surfar på och att ändra textstorlek mm.
- Du kan använda RSS vilket är grymt användbart tycker jag
- Du kan förändra/anpassa ditt Firefox med massor av tillägg
- Sökfält i verktygsfältet där man förutom Google kan söka via Undertexter.se, Wikipedia, Imdb.com, Yahoo, hitta.se och massa andra sajter man lägger till själv.

Detta var bara några av fördelarna som jag kom på nu med Firefox. Just det här med tilläggen i Firefox är helt suveränt men jag skriver mer om det i ett kommande inlägg.

En nackdel med Firefox är att den slukar mycket minneskraft av datorn men det kan jag leva med.

Läs mer om Firefox och ladda ned den gratis >>

2 Kommentarer - Skriv gärna!:

Anonym sa...

Kan bara hålla med, använder också Firefox och bättre webläsare finns inte för tillfället. Flikar är ju kanon, slippa ha miljarder fönster öppna som irriterar en så i slutänden.

Får väl se vad IE har att komma med, men jag är tveksam om jag överger räven :)

Jack71 sa...

Kul att du också är Firefoxare! Återkom gärna med kommentar när jag skrivit inlägget om "tillägg" ifall jag glömmer tipsa om något bra.