Facebook

Om nu någon skulle ha missat det så är Facebook ett så kallat "community" där man kan kommunicera och skriva till vänner från hela världen. Man registerar sig gratis på Facebook och får sen skapa en egen profil där man kan ha fotoalbum, lista sina musik/film/video-favoriter, gå med i olika grupper, göra tester/quiz som matchas mot andra och en massa annat om man vill. Se exempel hur det kan se ut genom att klicka på bilden.

En funktion som är lite speciell på Facebook är "newsfeed" vilket innebär att man hela tiden får uppdateringar på vad ens kontakter gör. Det kan t ex vara att de uppdaterar ett fotoalbum, gör en frågequiz, skriver i någons gästbok, ändrar profilen mm.

Vad som gjort Facebook väldigt populärt är väl dels att medelåldern är mycket högre än t ex Lunarstorm. Dessutom så gillar ju många den här möjligheten att man kan återknyta kontakt med barndomsvänner, skol/jobbkompisar mm som man helt tappat kontakten med.

Sen är det ju så att alla människor finns ju inte på Facebook som t ex i Norge :) Jag har även insett att en stor del av människor jag umgåtts eller pluggat med genom åren inte är folk som använder Internet på det sätt som t ex jag och Tina gör.

Nu när jag söker nytt jobb och använder Facebook lite för att knyta kontakter med bekanta på Sandvik mm så hade jag även hoppats hitta lite fler av mina gamla kurskamrater som läste till It Pedagog men icke.

Hur som helst så tycker jag Facebook kan vara värt ett test för er som inte har provat det. Jag vet att vissa tycker att de folk man vill ha kontakt med har man ändå kontakt med och sen tycker vissa även att det blir pinsamt när gamla skolkamrater man aldrig brytt sig om plötsligt ska låtsas vara bästisar. Fast jag håller inte riktigt med om det även om jag märker att många gör allt för att ha flest kompisar eller flest kändisar på sin kompislista.

Nu i helgen har lite fler av mina "riktiga" kompisar gått med vilket ju är roligt så får vi se vad ni tycker. Jag tror även min flickvän och hennes syster blir lite nyfiken att prova snart också ;)

6 Kommentarer - Skriv gärna!:

Anonym sa...

Ända sedan Facebook kom så har jag varit skeptisk, är inte ett stort fan av websidor där man ska lägga ut bilder på sig själv. Den dagen, den sorgen när jag reggar mig. Ha ha ha! Blir nog inte på ett bra tag om jag känner mig rätt. Har fått många inviter dit dock från vänner :)

Jack71 sa...

Du får lägga ut en bild på din make istället Linda ;) Nä sen har ju ni yngre tjejer förstås alla era bekanta på Lunar till skillnad mot för oss dinosaurier :)

Anonym sa...

Nu är till o med jag med...tjatade även på pelleress idag på matchen o han kan nog inte hålla sig länge till..

Anonym sa...

Nån chans att stomatol hoppar med också?

Anonym sa...

Tror du på tomten oxå...?

Anonym sa...

haha! Vet inte om maken skulle bli så glad över det heller :-o Folk skulle onekligen bli förvirrade o tro jag bytt kön eller nåt om inte annat! ;)