Intervju med Lundell

Av någon märklig anledning har jag skrivit väldigt lite om Ulf Lundell i denna blogg. Tyvärr upptäckte jag inte hur mycket bra musik han har gjort förrän jag blev förtjust i albumet Vinterland som kom år 2000. Lundell har ju gjort mängder med album och jag har fortfarande mycket kvar att lyssna in vilket känns roligt.

Det som inte känns roligt är att man inte vet hur mycket längre Lundell orkar göra ny musik, turnera mm. Eftersom jag missat så mycket av hans storhetstid så vill jag ju verkligen hinna uppleva några fler än de 5 konserter jag varit på.

För övrigt gissar jag att Bruce Springsteen skulle kunna bli en favorit för mig på liknande sätt som han är för Bodare och de flesta andra Lundellfansen men vet inte om jag jag har tid och ork att lyssna igenom hela hans karriär :)

Nu har det varit ganska tyst om Lundell en längre tid men i morse var det en lång intervju med honom på TV4's frukost-tv. Efter en lång tid med massa rykten bland fansen bekräftade Lundell att han kommer släppa en DVD från den bland Lundellfans hyllade Club Zebra turnen vilket gjorde mig väldigt lycklig. Har alltid grämt mig över att jag missade den turnen eftersom jag tycker Club Zebra plattan är en av hans bästa med flera underbara låtar som den här nedanför. En liten tröst alla fall att man får se den omtalade konserten på dvd när den kommer i november då....

Förutom att han skrivit massa pjäser nu den överproduktive gubben :) så ska han även släppa en box med 14 CD!!! Inget nytt men däremot mycket gammalt och tidigare outgivet material vilket blir spännande. Till sist lämnade han också en öppning för att han nog skulle ut och köra någon sommar till innan allt var över och det hoppas jag verkligen! Ser fram emot en sommarturne där jag, Persson och Bodare ännu en gång som i Uppsala blir "pojkarna längst fram"

Återkommer kanske med lite mer Uffe snack längre fram och en lista med mina favoritlåtar mm. Låten här nedanför är från albumet Club Zebra och heter Senare år (text) och platsar troligen på min topp 10 lista med bästa Lundell-låtar.

2 Kommentarer - Skriv gärna!:

Anonym sa...

Kul inlägg om Uffe Mattias! Har haft mycket på jobbet i veckan med budgetredovisning för höjdarna i eftermiddag som avslutning på det hela (därför inga kommentarer..)

Skulle vara grymt kul med en sommarkonsert med kall öl, sol och pojkarna längst fram. Innan det skulle jag vilja ha en "vinterskiva" med fina melodier utan sommardängorna. (läs: SAKNAR DIG, VINTERLAND etc).

Hoppas att Club Zebra släpps på dvd, då lär du se mig där framme ett flertal ggr... (hua, var rätt dragen på slutet efter 4,5 timmes låt-mangling och öldrickande... ;-)

Jack71 sa...

Ja det är lugnt det,,, Ja Club Zebra och vinterland var ju två sådana skivor som han gärna får göra någon mer av....