Bruce Springsteen

Förutom vissa av Bruce Springsteens kända låtar har jag aldrig lyssnat på hans skivor men nu är det dags. Försökte faktiskt även få biljetter till Ullevi i sommar utifall man skulle få möjlighet och ha lust att åka. Fast tyvärr gick det inte att få tag på biljetter via Ticnet i Tisdags och Ullevi var slutsålt på några minuter. Nu vill jag ha tips från Bodare eller någon annan Springsteen-expert om vilket album jag ska börja med och kanske en lista på 10 låtar man inte får missa eller nåt.

Eftersom jag gillar Ulf Lundell är väl chansen ganska stor att jag gillar Springsteen och det vore ju i så fall roligt om jag upptäckte det innan han går i pension som det nästan blev med Uffe.

5 Kommentarer - Skriv gärna!:

Anonym sa...

Ahhh, vilket delikat uppdrag!

Finns ju en uppsjö av bra skivor. Svårt att välja en favorit bland sina barn som dom säger..

Men om vi ska välja några lättsmälta skivor med traditionell bra rock skulle jag börja med:

The River- dubbelskiva från -80

Born in the USA - 9 singlar etta på Billboard

Magic - senaste skivan är en arenarocker

Tracks: 4 discar med "bortlömda" mästerverk som vem som helst skulle döda för att få spela in..

Tar vi lite tyngre skivor med enorma melodier och episka texter kan jag nämna:

Born to run - 75 bara klassiker

Darkness on the edge of town -78

Sen har du de mer eller mindre akustiska skivorna där varje lå skulle kunna bli en film med tanke på texternas finurlighet och drama:

Nebraska -82 Ser lägerelden framför mig

Devils and Dust -06

Ahhhh kan inte sluta, men måste väl.. Sen har du alla andra ingen nämnd ingen glömd. De får du hugga in på sen. Julafton varje dag skulle jag vilja säga. Vilken låtskatt du har framför dig.

Ligg med texthäftet om du har tid, blir en anna upplevelse då om du kan hänga med i texten. Jag själv fattar inget mer än refrängerna annars i alla fall .. ;-)

Räcker det...?

Anonym sa...

Ja det krävdes nåt väl ett sånt här ämne för att få dig kommentar-motiverad igen :) Nåt texthäfte att "ligga med" har jag icke men texterna finns väl på nätet gissar jag. Jag ska börja med att se till att någon Bruce skiva finns på min jobbdator så får du höra min synpunkter lite längre fram.

En lista på 10 grymma låtar kanske du kan snickra ihop? Du vet ju min Lundellsmak t ex.

Fick du nån biljett till Ullevi då förresten?

Anonym sa...

Den Oslagbara Trippeln - Born to run, Darkness on the edge of town och The River är nog bäst att börja med.

Born to run har, efter så här många lyssningar som jag ägnat åt den, inte en enda svag låt. Inte nog med det, den har historiens bästa låt alla kategorier - Thunder Road, och ett par av Springteens absolut bästa - titelspåret och Jungleland. Och då talar jag om lättillgängliga låtar för den som är väl inlyssnad på "romantisk rockpoesi" á la Lundell. Också en av mina absoluta favoriter med Bruce - Night, finns här. Enda spåret jag någon gång hoppar över, och det är ändå ytterst sällan, med tanke på att jag väl i snitt lyssnar på den här plattan en gång i veckan från början till slut, är Meeting across the river. Den är fantastisk, men ibland vill jag bara ha nåt med lite mer energi i.

Så, trots att det väl egentligen inte borde gå att toppa det där, måste jag ändå säga att Darkness... är mitt absoluta toppalbum med Bruce.
Badlands, Adam raised a Cain, Racing in the street, The Promised land, Streets of fire, Prove it all night och Darkness on the edge of town är ungefär så bra som rock någonsin varit eller kommer bli. Du har kanske hört titelspåret, men om du inte gjort det, eller om du bara lyssnat lite sisådär, ta och lyssna ordentligt igen. Och se till att ha ordentlig volym på stereon, speciellt när han kommer till raden: "Tonight I´ll be on that hill, cause I can´t stop". Den där raden har sorgligt nog hamnat lite i skymundan som "Essensen hos Springsteen". Men ok, då har den att slåss mot "It´s a town full of losers, I´m pulling out of here to win" från Thunder Road, så det må väl vara hänt...

The River är ju då det där dubbelalbumet som i mina ögon antingen borde fått stanna vid ett enkel, eller där vissa låtar borde bytts ut. Att inte Loose Ends kom med här är egentligen en skandal. Men Sherry Darling, Two Hearts, Independence Day, Hungry Heart, Out in the street, The River, Point Blank, Cadillac Ranch, Fade Away, Stolen Car, Ramrod, The Price you pay, Drive all night och Wreck on the highway är väl inte precis en låtlista någon artist som helst hade skämts över...

Sen måste jag då också flagga för The Ghost of Tom Joad, det akustiska album jag håller högst med Bruce. Ett perfekt album när man "kommit in" lite i hur han skriver låtar och texter. Mycket politiskt, mycket mörker, mycket vackert. Topp tre hos mig.

På ett sätt är jag avundsjuk på dig... :_whistling_:

Anonym sa...

Som Tom J redan skrivit så är trippeln BTR, Darkness och The River oslagbar.
Men för att ta något som ingen redan skrivit skulle jag vilja tipsa om Live75-85. Det var den som fick fart på min Bruce dyrkan. Vet inte om du kommer ihåg dom där klistermärkena som följde med tidningen Okej, men jag hade iaf ett med Bruce och ett med Samantha Fox på tanken på min Yamaha-moppe. Bruce för musiken och fröken fox för något annat..

Anonym sa...

http://www.brucespringsteen.net