Sista jobbveckan?

Jag arbetar ju inom kommunen som datautbildare. Förutom att hjälpa arbetslösa bygga på sina datakunskaper så arbetar jag även som jobb-coach. Det innebär att man hjälper de arbetslösa skriva CV, personliga brev och ger dem information om saker man ska tänka på när man söker arbete mm.

Det har länge varit osäkert om vår framtid eftersom det dels numera är högkonjuktur vilket innebär att fler än nånsin får arbete vilket i sin tur innebär att vi blir utan :) Dessutom är det ju så att den regering som styr idag inte direkt lägger mycket pengar på de människor som har svårt att få jobb. Så nu är det klart att vår dataavdelning inom Arbetsmarknadscentrum kommer lägga ner och att de ska försöka hitta andra tjänster inom kommunen till oss. Hittar man ej någon tjänst som vi vill prova så är det ju bara att söka sig ett nytt jobb utanför kommunen.

Personligen skulle jag ju helst av allt fortsätta arbeta med IT inom Sandvik eller nåt men det verkar vara väldigt svårt att komma in där utan de rätta högskoleutbildningarna. Jag söker ju lite olika typer av arbeten i nuläget men har även fått ett annat jobberbjudande inom kommunen som jag snart måste bestämma mig för om jag vill ha eller ej.

Från och med nästa Måndag ska jag vara på den arbetsplatsen några dagar för att testa hur jag tycker det är vilket förstås är en bra möjlighet. Fördelen med att vara kvar inom kommunen om jag tar det jobbet är ju att man har en bra anställningstrygghet vilket ju är viktigt nu när vi ska ha barn. Dessutom kan jag ju lära mig ett helt annat yrke vilket aldrig är fel och ändå fortsätta söka andra typer av arbeten utanför kommunen. Vad det är för arbete får jag återkomma till och så får vi se om ca tre veckor vad jag tycker.

6 Kommentarer - Skriv gärna!:

Anonym sa...

Det blir nog bra till slut. Skönt ändå att få en liten spark i arslet så du byter jobb för du verkar ju varit rätt less ett tag på ditt nuvarande jobb. Inte för att du brukar ha beslutsångest men... :-)

Lycka till!

Anonym sa...

Va hemma ett tag du och slappa lite i soffan...så kan du och jag lira Mohaa på nätet hela dagarna lång :)

Anonym sa...

Hoppas det ordnar sig på bästa sätt!

Anonym sa...

Tack tack och ja du Roffe det vore inte så dumt med någon vintermånad hemma o få spela lite Mohaa igen :)

Anonym sa...

Att avveckla saker och ting inom kommunen är ju löljigt snabbt ibland. Undrar om dem ens tänker efter en extra gång före?? Står nog inte på förrens dem kommer på att dem behöver er igen.

Men jag tror att det här är det bästa som kunnat hända dig. Du lär liksom ta tag i din jobbsituation nu vare sig du vill eller ej.
Och jag tror att det nya jobbet kan vara en bra landningsbana så länge innan du hittar det du verkligen vill jobba med.
Jag VET att allt kommer att ordna sig till det bättre.
Så var det mitt jobb sen att ta tag i, men det lär vi vänta med tills sommaren iaf.
Love U!!!

Jack71 sa...

Japp det finns absolut inte framtid inom det jobbet jag har så visst är det bra att något händer.

Förhoppningsvis har vi båda nya jobb i december 2008 när vårt barn firar ett-årsdagen ;)