Sportveckan

Varje Söndag/Måndag tänkte jag skriva en sportkrönika om veckan som gått. Nu har jag haft mycket tankar på annat denna veckan så vi får se vilka ämnen som fastnat på näthinnan.

Allsvenskan
Kikade på derbyt AIK-Djurgården i Tisdags och vore den inte för den fantastiska inramningen och spänningen skulle jag vilja toksåga matchen. Helt fantastiskt dåligt passningsspel med tanke på att det är två av huvudfavoriterna till SM-guldet som möttes.

Gefles tränare Per Olsson bör nog gå och köpa en trisslott idag med tanke på sättet hans GIF fick med sig en poäng hem igår.

Vilka som än vinner Allsvenskan så kommer man tycka att de är för dåliga för att vinna Allsvenskan *märkligt*
***
Carolina Klüft och Patrik Kristiansson är numera gifta och jag tror inte Expressens Mats Olsson var bjuden på bröllopet

Om Boorkens taktik
Veckans mest givna rubrik hos kvällstidningar var väl - "Boork bänkar stjärnorna" trots att alla visste att han skulle göra det första matchen. Personligen tycker jag det kan vara en bra idé att köra med tre femmor och låta vissa spelare som är lite slitna helt stanna hemma från en bortamatch t ex. Däremot tycker jag Boorken agerar märkligt som nu i början av serien inte spelar med det bästa laget och istället lite längre fram kanske vilar en sliten Molin eller Dackell i någon bortamatch. Rent psykologiskt så är det väl att tigga om bråk när man låter Pavel Brendl följa med på bortamatch för att enbart spela PP och några ströbyten? Att ishockeyförbundets dryge ordförande sen börjar diskutera att man ska se över regeln om att klubbarna måste ställa upp med bästa laget tycker jag bara är bullshit. Skulle Brynäs förlora många matcher så kommer Boork knappast fortsätta ställa över de bästa kedjorna och dessutom är en sån granskning helt omöjlig att göra för det finns liksom inget facit på vilka spelare som är halvskadade eller på vilka spelare som är i bäst form. Så den där diskussionen som förs i media nu och med hockeyligan/förbundet tycker jag är störtlöjligt. En aspekt som man däremot kan lägga in är att Brynäs styrelse inte jublar åt vad publiken kommer tycka ifall Boorken vilar de största profilerna i hemmamatcherna. Fortsättning följer gissar jag...
***
Skönt att det finns fler än mig som stör sig enormt på det arbetet dagens sportjournalister gör. Jonas Dahlgren på Canal + som jag för övrigt tycker gör ett bra jobb har numera en blogg som ni kan läsa här >>

Premier League
Livet utan Mourinho ser ut att bli tufft för Chelseafansen och även för oss motståndarfans har jag märkt. Det känns lite tomt och trist när man helt plötsligt inte jublar åt deras motgångar.

Liverpool gjorde ingen höjdarmatch borta mot Wigan men vann rättvist efter ett vackert mål av inhopparen Benayoun.

Arsenal fortsätter vinna och jag måste ännu en gång säga att Arsene Wenger är en fantastisk tränare som dessutom förordar en vacker offensiv fotboll!

Hockeynight på Canal +
Jag hade spelat in hela kvällen på Canal + eftersom jag visste att Peter Forsberg skulle vara med i studion under hela kvällen. Det är ofta så med Canal + att jag inte alltid orkar se ointressanta hockeymatcher från Elitserie eller NHL MEN mellansnacket hållet ofta hög klass så jag kollar i pauserna. Bodare messade mig under Lördagskvällen om hur roligt det var med Foppa i studion så jag var så glad över min kära digitalbox med hårddisk igår. Niklas Holmgren och Calle Johansson är ju klart överlägsna Arne och Ankan och med mediaproffset Foppa i studion önskade man att de struntat att visa själva huvudmatchen och bara pratat istället :)

Mycket snack om de klassiska matcherna mellan Detroit-Colorado från 1997 som jag för övrigt har inspelad. Jag unnar verkligen Foppa att få bli hel och komma tillbaka och dominera hockeyn en sista gång. Många säger att de tycker att han borde lägga av och visst skulle man förstå honom men rent egoistisk vill jag att han fortsätter många fler år!
***
Till sist kan man ju bara konstatera att Zlatan numera verkligen är en av världens bästa forwards. Hoppas han även visar det i landslaget och Champions League framöver.

3 Kommentarer - Skriv gärna!:

Anonym sa...

Hej Mattias!!

Sitter och håller på med ett skoljobb och vi tänkte ha lite filmklipp från Youtube med. Men hur sparar man dom?
Tänkte att du kanske visste eftersom du brukar ha med sånna här ibland. :)

Ha det bra!!
//Mia

Anonym sa...

..som sagt, lördaskvällen var en höjdare hemma i Snakeville! Ber om ursäkt om Tina trodde att det var en älskarinna som messade hela kvällen... ;-)

Men om Foppa lägger av nu då måste dom anställa honom som expert. Tillsammans med Andreas Johansson kanske? Vicket roligt radarpar alltså.

Anonym sa...

Ha ha nädå ingen fara...kul att någon skickar sms och det är inte så många älskarinnor som skriver om foppa och larionovs fajter mm :)

Ja Andreas Johansson kommer ju absolut få arbeta hos någon tv-kanal i framtiden och om nu Foppa skulle vilja det vore det förstås djäkligt roligt med honom i studion också.