Sportveckan

Sveriges väg mot EM-slutspelet
Ja den stora händelsen den här veckan var väl matchen mot Nord-Irland i Onsdags. Tyvärr blev det ett antiklimax då Sverige gjorde en usel insats men till EM kommer vi gå alla fall!

Media och en del andra rasar mot att spelarna besöker krogen efter den dåliga matchen men personligen tycker jag allt blir så otroligt uppförstorat. För mig kvittar det om spelarna sitter i skamvrån på hotellet efter en dålig landskamp eller om de går ut och umgås med kompisar som vuxna människor. Sen kan jag väl tycka att Chippen med sin skada kanske borde hållt sig hemma eftersom det ser lite illa ut med tanke på hans krog-historik och även situationen i klubblaget.

Vill absolut inte hävda att Kim Källström gjorde en bra landskamp men i Expressen där han fick en geting stod det i omdömet "Kim bidrog inte med någonting offensivt" Hmm själv minns jag två väldigt fina framspelningar till Zlatan och Elmander, en nickskarv till målet och en frispark i kryssribban.
***
Pelle Fosshaug får mycket hjälp av media att sälja sin bok numera. Nu har jag inte läst boken men blir ju nyfiken på om han berättar hela historien om varför han skulle ringa hem till domaren som han hotade. Sen var det ju roligt att höra bandyförbundets ordförande i Sportspegeln på frågan om det här med mutskandalen skadar bandysporten? Tvärtom!! sa förbundets ordförande???
***
Ljungskile i Allsvenskan igen!! *Hurra*
***
Lite NHL
Kikade på Washington-Pittsburg inatt och jag måste säga att Niklas Bäckström hade lite otur. Det går inte att komma så mycket närmare sitt första mål än vad han gjorde. Washington kunde gott och väl ha vunnit matchen men Pittsburgs målvakt storspelade. Med stor risk att bli tjatig men att se en hockeymatch med Micke Nylander är alltid en njutning! Vilket driv i skridskoåkningen och vilken klubbteknik!

Tre svenskar bland de fem första i poängligan i nuläget! *stort* Fast i slutändan kommer vinnaren av poängligan heta Sidney Crosby!

Jonas Almtorp spelar alltså numera i Edmontons farmarlags farmarlag! Personligen undrar jag fortfarande vilken scout som rådgav Edmonton att han är en spelare för NHL?
***
Äntligen kommer Gunde in i skidlandslaget som ledare och kanske kan han sköta kommunikationen lite bättre än vad ledarna och de aktiva lyckats med de senaste åren. Däremot kan Gunde knappast trolla fram ett framgångsrikt skidlandslag även om vissa verkar tro det men bättre blir det säkert.
***
Premier League
Otroligt imponerande av Man City att fortsätta vinna och förstås jätteroligt för Svennisgänget! O ändå spelar de med en ganska oduglig Mpenza som forward. Gissar att det kommer köpas in någon till den positionen i Januari.

Vilken skön seger för Liverpool i derbyt mot Everton. Själv blev jag bedrövad den glädjen eftersom min digitalbox för första gången strulade vid en inspelning och slutade spela in i 89:e minuten. Liverpool fick sin andra straff minuten efter *tackar* :( Rusade till datorn och blev förstås överlycklig över att se att de gjort ett andra mål. Kul att se Gerrard vara en pådrivare igen men mindre roligt att se Benitez byta ut Gerrard och låta Sissoko vara kvar på planen när Liverpool spelar mot 10 man vid ställningen 1-1! Hur i hela friden tänkte Benitez där?

Arsenal, Man United ångar på liksom Chelsea så det blir tufft framöver!
***
Brynäs
Det sorgligaste sist då. Nu när Brynäs äntligen fick lite stolpe in mot Timrå trodde man verkligen att det skulle kunna vända men efter matchen mot Frölunda känner man sig mest orolig igen. Att förlora skotten med 2-16 i andra perioden och spela så håglöst är ju bedrövligt! Nu hade man dessutom verkligen missflyt i och med att Sperrle gjorde två tavlor men samtidigt saknar man ju kraft framåt.

Just nu har jag väldigt svårt att se hur Brynäs ska kunna gå till slutspel för man saknar verkligen profiler i laget som kan lyfta hela gänget. Leif Boork har ett tufft jobb framöver men ska ha en enorm eloge för att vara den klart proffsigaste tränaren i hela idrotts-sverige när det gäller att hantera media när det blåser snålt.

5 Kommentarer - Skriv gärna!:

Anonym sa...

Too much passion! sa Benitez i intervjun efter om vaför han böt ut Steve G. Mitt Utd hjärta börjar ana en tendens till konflikt i Pool lägret..
Ja ska bli kul o se vad Fosshaug skrivit om det här med domarhotet och "att ringa hem". Hudiksvalls ryktena sa ju att det mer var ett hot om att avslöja saker.

Anonym sa...

Jag tror stenhårt på att herr zetterberg kommer ta hem poängligan i NHL iår. det känns så , bara karln får va frisk, å visst måste det ta emot å åka på roadtripp om man skulle ha en Emma hemma ;) suck...

Anonym sa...

Ja då har man äntligen hittat hit med hjälp av frifoten då. Hade hoppats på att hitta en förklaring till varför Stevie G alltid faller med benen rätt ut, oavsätt om det är en knuff, fällning eller tröjdragning men icke......
Nej men allvarligt, riktigt läsvärd blogg / Levon

Anonym sa...

BOOOOOORKEN!!!! VILKEN SKRÄLL ATT HAN FICK SPARKEN! Kräver en lång analys av oraklen från Gävle/Sandviken om detta!

Jack71 sa...

Pelle/
Jadu Pelle jag köper absolut inte Benitez resonemang om Gerrard-bytet kan jag lova och Stevie är knappast glad över det heller.

Wanke/
Jag tror Zäta kommer top 10 men är nästan säker på att han inte kommer vinna poängligan. Vi får se ;) Frågan är ju om Zäta fortsätter se ut som en skogshuggare nu när han har Emma :)

Levon H/
Kul att du hittade hit. Håller med dig om väldigt mycket i Fotbollstråden på Lundellforumet!

Bodare/
Det kanske blir ett eget inlägg om Boorken eller så får vi ta det här. Har inte hunnit läst allt nu när jag har ett jobb där jag måste tokjobba jämfört med förr.